Ulla Viotti Mellan skulptur och arkitektur
Ulla Viotti arbeten i tegel.
ULLA VIOTTI - KONSTHANTVERKET SOM FÖRVANDLADES TILL ARKITEKTUR
Ulla Viotti startade sin väg som konstnär med verkstäder i Karlskoga och Örebro/Wadköping i slutet av femtiotalet och början av sextiotalet efter utbildningen på Konstfackskolan i Stockholm. Hon tillhörde där den generation som successivt bröt upp från det traditionella konsthantverket, som handlade om att skapa funktionella former i det keramiska materialet, och istället gick en väg mot friare former, ofta i offentliga miljöer. Hertha Hillfon och Anders Liljefors är andra konstnärer samtida med Ulla Viotti, som också har gjort denna resa, och på ett nyskapande sätt breddat och fördjupat användandet av leran som material.
Den avgörande förändringen för Ulla Viotti kom när hon i mitten av sextiotalet fick sina första internationella kontaktytor, både bland likasinnade kollegor och miljöer. På ett internationellt symposium i Israel 1966 och ett besök i klippstaden Petra i Jordanien året efter upptäckte hon lerans möjligheter som ett material att skapa monumentala och expressiva ytor med. Efter detta blev den keramiska formen något som hon fogade samman till stora väggar, fontäner och skulpturala former. Hon blev också en av de konstnärer i Sverige som allra mest deltog i symposier över hela världen och på detta sätt fick kontakt med kulturer där leran varit det viktigaste byggmaterialet, både för konstverk och arkitektur.
Det känns på något sätt logiskt att Ulla Viotti också i Sverige söker sig till det landskap som allra mest förknippas med lera, Skåne. I mitten av sjuttiotalet flyttar hon till en ombyggd bondgård i Glivarp och kan i stor skala börja bygga sina allt mer monumentala former. Hon hade under dessa år på de olika symposierna också kommit i kontakt med Östersjöländernas tegelarkitektur och blir allt mer intresserad av detta material. Hon fascineras både av teglets färger och ytor och inser också hur man kan bygga mer arkitektoniska objekt med detta material. Hon får kontakt med ett tegelbruk i Danmark, Hans A. Petersens Tegelvaerk i Egernsund, som kan i gammal tradition kolbränna tegel och därigenom också ge det den nyansrikedom som ger formerna deras speciella levande ytor. Ulla Viotti samarbetar fortfarande nära med detta tegelbruk och de monumentalverk hon gör har sin naturliga bas i det material som Petersens Tegelvaerk framställer.
Numera bor Ulla Viotti i Brantevik söder om Simrishamn, i ett nytt bostadsområde som heter Äppellunden. Hennes tegelskulpturer har under åren fått en allt mer arkitektonisk karaktär, de kan utvecklas till långa väggar eller till tornartade former, och hela tiden markerar de sina rotsystem i historiska formvärldar men också i den minimalistiska skulpturtraditionen. De har också ofta en symbolisk laddning, tegelformerna blir ibland till böcker som döljer historiska hemligheter, till berättelser om händelser som kan anas men aldrig uppenbaras.
Det som gör Ulla Viottis konstnärliga väg så speciell och fantastisk är hennes känsla för leran som material men också för dess roll i historien. Hon för i sina skulpturer en dialog med de gamla miljöerna och minnena, men känner också att hon är en del av den och därför vill lägga till sin egen tid. Hennes verk hjälper oss att föra samman våra egna liv med de som en gång levdes.
Beate Sydhoff
"Cimbris", Simrishamn 1997.
Uppförd till minne av tidigare tegelindustrier i Simrishamn och samtidigt en mötesplats, teaterscen, lekskulptur mm.
Arbetet med danskt tegel kom att innebära en förnyelse av Ulla Viotti konstnärskap. På ett helt annat sätt än de material hon tidigare mest arbetat med, t.ex. stengods eller aluminium, kräver teglet att konstnären underordnar sig materialets egna, naturliga men även historiskt betingade villkor. Teglet är ett byggnadsmaterial som sätter sin prägel på de medeltida hansestäderna runt Östersjöns kuster. I de mäktiga gotiska kyrkorna och i borgarhusens rikt blinderade gavlar har tegelarkitekturen funnit sitt specifika formspråk, som äger sin giltighet än idag och som Ulla Viotti på ett personligt sätt lyckats göra till sitt eget i sina tegelskulpturer. Utmärkande för det formspråket är att det accepterar och utnyttjar tegelstenens enkla former och de variationsmöjligheter de äger.
Ett konstverk av tegel modelleras inte, det byggs av prefabricerade byggstenar och även om dessa kan formas och färgas individuellt av konstnären, så präglas ändå alltid det färdiga verket av att vara sammanfogat av en otalig mängd mer eller mindre uniforma delar, som genom skiftningar i färg och ytstruktur och naturligtvis tack vare fogarnas inramning, på ett paradoxalt sätt alltid bevarar sin identitet i helheten. Det ger verket något av den anonymitet som är arkitekturens kännemärke. För den konstnär som förstår att ta tillvara dessa kvaliteter innebär materialets egenart en styrka.
Lars Olof Larsson
Utdrag ur katalog till separatutställning på Aabenraa museum, 1994.
Det är en fascinerande tanke...
att landskapet i Glivarp och kring det syddanska tegelbruket kanske kan tänkas påminna om det landskap som såg vår europeiska tegeltradition födas. Den lera som floderna Eufrat och Tigris avsatte till slättlandskap var det material som babylonierna bearbetade till soltorkat tegel för imponerande pyramider. Deras kunskaper gick i arv från omkring 3 500 år före vår tideräknings början till romarna. Kunskapsarvet fortlevde i det bysantinska riket för att ges en ny möjlighet under vår medeltid. Tempel, katedraler och fabriksbyggnader av tegel står som symboler för den eviga upprepningen i historien. I sin konst försöker Ulla Viotti analysera och spegla dessa upprepningars betydelse. Hon tillhör därmed de stora berättarna också när hon strävar efter ett alltmer förenklat och klart bildspråk är det den stora epikens rörelseschema som genomsyrar de verk hon bygger för att varna och inge hopp.
Kim Niclasson, kulturjournalist och författare/
Utdrag ur "Tegelböcker i samspel med landskapsskulpturer", katalog till separatutställning i Staffanstorp Konsthall, 1997.
ULLA VIOTTI
Ur jorden - till jorden
Bokförlaget Signum/
Bokförlaget Atlantis 2008,
Bokrecension: Anders Olofsson.
Texten finns i konstperspektiv nr 2 2009.
Erhållit Simrishamns Kulturpris 2018.
Äntligen ! Sällan har väl Gert Fylkings
" spontana " utrop vid annonseringen av
nobelpristagaren i litteratur känts så pas -
sande. En ordentlig, väl uppdaterad mo -
nografi över Ulla Viotti har länge saknats.
Men nu är ordningen återställd, tack vare
ett samarbete mellan bokförlagen Signum
och Atlantis, ett antal externa finansiärer
samt skribenterna Sune Nordgren, Dan
Lekberg, Beate Sydhoff, Jan Torsten Ahl-
strand, Kim Nicklasson och Janet Mans -
field.
Ulla Viotti är en nestor inom den skulpturgenre
som Anthony Caro benämnde
»sculpitecture«, det vill säga ett uttryck
som balanserar mellan det skulpturala
och det arkitektoniska. Men detta formspråk
tillhör framför allt den senare delen
av Viottis konstnärskap. Dessförinnan var
hon en av de pionjärer som förändrade
konsthantverket i riktning mot konst, tillsammans
med nationella och internationella
kolleger. Boken understryker med
stor tydlighet vad man ganska ofta missat,
nämligen att Ulla Viotti tidigt var en internationellt
uppburen konstnär i en tid
när de »vanliga« konstnärerna fortfarande
harvade omkring på den inhemska konstscenen.
Det gör också utvecklingen av
hennes formspråk begriplig i en vidare
kontext. Plötsligt blir de internationella
parallellerna uppenbara, och Viottis
konstnärliga gärning placeras i ett sammanhang
som har sin början i ett mer än
tusenårigt kulturbyggande. Lera, tegel,
gräs, jord - se där de fyra element på vilka
stora civilisationer stått och fallit.
Många av Ulla Viottis verk - inte minst
från de senaste åren -
bär en prägel av konstruerat förfall:
gräs som växer över skenbart
övergivna byggnadsdetaljer, ytor som
väder och vind långsamt men säkert bryter
ned. I bakgrunden kan man ana ett vemod
över hur tidens tand även gnager på de
överdådigaste konstverk. Men Viotti är
ingen ruinromantiker. Hon ler inte genom
tårar över undergången som ofrånkomligt
drabbar allt levande, utan gläds
över det rika flöde av minnen som ryms i
alla berättelser och i alla material. Och i
varje skede av sönderfall döljer sig även
fröet till ett nyskapande.
Ur jorden - till jorden kommer under ett
bra tag framöver att vara standardverket
om Ulla Viotti. Den enda skönhetsfläcken
består i ett något okoncentrerat redaktörsarbete.
Skribenternas i övrigt förträffliga
texter upprepar ibland den biografiska informationen
närmast i detalj, vilket känns
onödigt. Speciellt som en av texterna är
en renodlad biografisk redogörelse. Men
sådana skönhetsfläckar kan man stå ut
med. Ur jorden - till jorden är inte bara en
konstnärsmonografi, den är ett stycke
modern kulturhistoria.
Anders OlofssonUtbildning 1952-1956 Konstfackskolan, Stockholm
1950-1951 School of Art, Blackpool, England Utställningar Sedan början av 1960-talet ett stort antal separat- och samlingsutställningar på gallerier och i museer i Sverige och övriga Europa, Nordamerika, Afrika, Asien och Australien.
Separatutställningar i urval:
1962 Konsthantverkarna, Stockholm
1962 Västerbottens museum, Umeå, medutställare Gerd Heyman och Clara Salander
1963 Galleri Nordisk Konst, Karlstad, medutställare Birger Forsberg
1964 Konsthantverkarna, Stockholm
1965 Torshälla konstförening, medutställare Ingrid von Unge och Jan Mulder
1968 Konstforum, Norrköping, medutställare Kristina Laurent och Bertil Ågren
1968 Fataburen, Uppsala
1969 Galleri Wadköping, Örebro
1969 Konsthantverkarna, Stockholm
1969 Hallagården, Lekhyttan
1970 Bosjökloster, medutställare Margita Dahlström
1971 Örebro läns museum, Örebro, medutställare Stig Olson och Ragnar Linden
1972 Konsthallen, Härnösand, medutställare Åsa Brandt och Inga Tomenius-Wihlborg
1972 Biblioteket, Kumla, medutställare Stig Olson
1972 Norrvikens trädgårdar, Båstad
1973 Konstgården, Helsingborg, medutställare Stig Ghylfe
1974 Galleri Mors Mössa, Göteborg
1975 Röhsska museet, Göteborg, medutställare Hans Marklund
1975 Gamla apoteket, Visby
1976 Konstfrämjandet, Örebro
1977 Galleri Talgoxen, Sundsvall, medutställare Svante Warg
1977 Statlicher Kunsthandel, Galerie Berlin, Berlin, Östtyskland
1979 Lilla galleriet Höganäs, medutställare Simon Arne
1979 Konsthantverkarna, Stockholm
1979 Galleri Doktor Glas, Stockholm
1979 Hetjens Museum, Düsseldorf, Västtyskland
1980 Kristianstad läns museum, Kristianstad
1980 Galleri Engelbrekt, Örebro
1981 Kulturhistorisches Museum, Osnabrück, Västtyskland
1981 Kunstindustrimuseet, Köpenhamn, Danmark, medutställare Francesca Lindh och Karen Park
1981 Södertälje konsthall, medutställare Francesca Lindh och Karen Park
1981 Västerbottens museum, Umeå, medutställare Francesca Lindh och Karen Park
1981 Österbottens museum, Wasa, Finland, medutställare Francesca Lindh och Karen Park
1982 Konstindustrimuseet, Helsingfors, Finland, medutställare Francesca Lindh och Karen Park
1982 Galleri Mors Mössa, Göteborg
1982 Kunstkammer Dr Köster, Mönchengladbach, Västtyskland
1983 Galleri Wallner, Malmö
1984 Galleri Engelbrekt, Örebro
1984 Galerie Schneider, Freiburg, Västtyskland
1985 Deidesheim Museum, Västtyskland
1985 Ystads konstmuseum, Ystad
1985 Eskilstuna konstmuseum, Eskilstuna
1985 Värmlands museum, Karlstad
1986 Östergötlands läns museum, Linköping
1986 Galerie Belle, Västerås
1987 Galleri Smedhamre, Uppsala
1987 Gävleborgs läns museum, Gävle
1988 Konsthallen, Gamla Rådhuset, Örnsköldsvik
1990 Tomelilla konsthall, i samarbete med koreografen Christel Wallin
1990 Ronneby kulturcentrum, i samarbete med koreografen Christel Wallin
1990 Örebro läns museum, Örebro, i sam-arbete med koreografen Christel Wallin
1991 Galleri Mors Mössa, Göteborg
1991 »Skulptur i Landskap», Österlen
1992 Skissernas museum, Lund
1994 Aabenraa Museum, Danmark
1994 Landskrona konsthall, medutställare KG Nilsson
1997 Staffanstorps konsthall
1997 Samlargrafik, Fjälkinge, i samarbete med poeten Jan Östergren
1997 Sofiero slottspark, Helsingborg, grässkulptur, medutställare Lena Lervik och Lars Vilks
1997 Art Room, Malmö, i samarbete med poeten Jan Östergren
1998 Riksdagsbiblioteket, Stockholm, i samarbete med poeten Jan Östergren
1998 Universitetsbiblioteket, Örebro, i sam-arbete med poeten Jan Östergren
1998 Cathrinesminde Teglværksmuseum, Sønderjylland, Danmark
2001 Örebro konsthall, Örebro museum
2007 Stiftelsen Wanås, Knislinge
2008 Örebro läns museum, Örebro
2009 Görvälns slott, skulpturpark, Järfälla
2009 Wij trädgårdar och Wijs valsverk i samarbete med Gävleborgs museum, Ockelbo
Samlingsutställningar i urval:
1958, 1959, 1962, 1967, 1968, 1970, 1972 Länets Konst, Örebro läns museum
1959, 1960 Höstsalongen, Karlskoga konsthall
1961 10-års jubileum, Konsthantverkarna, Stockholm
1962 Konsthantverk, Sandvikens konsthall
1962 Konsthantverk, Köpings konst-förening
1962 Svensk Hemslöjds Jubileumsutställning, Liljevalchs konsthall, Stockholm
1962 Höstsalongen, Värmlands museum, Karlstad
1963 Sörmlandssalongen, Eskilstuna konstmuseum
1963 Vårsalongen, Karlskoga konsthall
1963 Kungastipendiater, Kungsträdgården, Stockholm
1964 Värmländsk konst, Rottneros
1964 »Form Fantasi», Liljevalchs konsthall, Stockholm
1964 Höstsalongen, Värmlands museum
1965 Wadköpings konstnärer, Wad-köpingshallen, Örebro
1966 »Fri Keramik», Jönköpings läns museum
1966 Svenskt konsthantverk, Värmlands museum, Karlstad
1967 International ceramic symposium, Museum of Modern Art, Haifa, Israel
1967 Höstsalongen, Värmlands museum
1967 »Nordisk Impuls», Örebro, vandringsutställning
1969 Konsthantverk, Galleri Doktor Glas, Stockholm
1969 Vårsalongen, Karlskoga konsthall
1970 International Ceramic Museum, Faenza, Italien
1970 International Ceramic Triennal, Sopot, Polen
1970 Scandinavian Ceramics, Haaretz Museum, Tel Aviv, Israel
1970 »7 från Närke», Eskilstuna konstmuseum, Eskilstuna
1971 Nordisk keramik, Jönköpings läns museum
1972 Umeleckoprumyslove Muzeum, Prag, Tjeckoslovakien
1973 Jönköpings läns museum, Jönköping
1974 International Ceramic Biennal, Vallauris, Frankrike
1974 Kulturhuset, Stockholm
1974 IAC, Zürich, Schweiz
1975 »Künstliche Keramik der Gegen-wart», museer i Meiningen Bad Franken-hausen, Leipzig och Mosigkau, Östtyskland
1975 Internationellt Keramiskt Symposium, Jönköpings Museum
1975 Konstmuseet, Västerås
1975 »Ting», Vikingsberg, Helsingborg
1975 »Architectural Ceramic», Warszawa, Polen
1976 Keramion Museum, Frechen, Västtyskland
1976 Museum Mosigkau-Dessau, Östtyskland
1976 3rd International Exhibition of Ceramics, Sopot, Polen
1976 Vårsalongen, Liljevalchs, Stockholm
1976 Skånes Konstförening, Konsthallen, Malmö
1976 Konstnärer på Österlen, Simrishamn
1976 Konsthallen, Sandviken
1977 »Fri keramik», Lunds konsthall
1977 KIF, Konsthallen, Uppsala
1978 IAC, Genève, Schweiz
1979 International Ceramic Museum, Faenza, Italien
1979 Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg, Västtyskland
1980 International Ceramic Museum, Kecskemét, Ungern
1980 IAC, Miniatures in ceramic, Tokyo, Japan
1981 IAC, Musée des Arts Décoratifs, Paris, Frankrike
1983 IAC, Maya Behn Galerie, Zürich, Schweiz
1983 Kunstnerforbundet, Oslo, Kecskemétgruppen, Norge
1984 IAC, Boston-Seattle, USA
1985 Appalachian center for crafts, USA
1985 Cumberland Gallery, Nashville, USA
1987 Musée de Louvain-la-Neuve, Belgien
1986 IAC, Madrid-Valencia, Spanien
1988 IAC, Sidney, Australien
1988 Solander Gallery, Canberra, Australien
1988 National Gallery, Melbourne, Australien
1988 Museum voor Moderne Kunst, Oostende, Belgien
1989 Stewart Hall Art gallery, Montreal, Kanada
1990 Vårsalongen, hedersutställare, Karlskoga konstförening
1990 IAC, Edinburgh, Skottland
1990 European Cultural Capital Festival, fyra internationella konstnärer, Glasgow, Skottland
1990 European Ceramists Exhibition, Gaia »90 Porto», Portugal
1990 The Europe of Ceramists, Auxerre, Frankrike
1990 1st International Ceramics Com-petition, Mino, Japan
1992 IAC, Istanbul, Turkiet
1992 Skulpturbiennal, Köpenhamn, Danmark
1993 Skulpturen aus Ton, Künstlerhaus, Saarbrücken, Tyskland
1994 Skulpturen aus Ton, Galerie Tutesall, Luxemburg
1994 IAC, Prag, Tjeckien
1995 Parkskulptur, »Aqua-95», Kristianstad
1996 IAC, Nagoya-Saga, Japan
1996 Röhsska museet, »Boken som objekt», Göteborg
1996 Svalöf Weibull Trädgård, Hammenhög, Skulptörförbundet, grässkulptur
1997 Kunstmuseum, Kloster Unser Lieben Frauen, Magdeburg, Tyskland
1997 Skulpturpark, Landskrona
1997 Bildmuseet, »Boken som objekt», Umeå
1998 Kankaanpää, torvskulptur, Finland
1998 Lidingö centrum, grässkulptur
1998 Bergianska trädgården, Skulptörförbundet, grässkulptur, Stockholm
1998 »Konst på hög», skulpturpark, Kumla
1998 Kulturhuset, grässkulptur, Stockholm
1998 »Europäisches Keramik aus 13 Länder», Kunsthalle Dominikanerkirche, Osnabrück, Tyskland
1999 »Europäisches Keramik aus 13 Länder», Bornholms kunstmuseum, Danmark
1999 »Europäisches Keramik aus 13 Länder», Grimmerhus keramikmuseum, Middelfart, Danmark
1999 H-99 Bomässa, Helsingborg
1999 Skissernas museum, »Skulptur inför år 2000», Lund
2000 IAC, Keramion Museum, Frechen, Tyskland
2000 Moviken Art, grässkulptur, Hudiksvall
2000 Sögne gamla prästgård, »Genius Loci», land art, Ny Hällesund, Norge
2000 Skissernas museum, »Nyförvärv 1990-2000», Lund
2000 Rufford Sculpture Park, Nottinghamshire, Storbritannien
2000 Skulpturträdgården, Konsthallen i Hishult
2000 Skulpturbiennalen, Köpenhamn-Malmö
2001 »Wir bauen eine Stadt», Oldenburg, Tyskland
2001 Anadolu Universitet, skulpturpark, Eskesehir, Turkiet
2001 IAC, Ichon World Ceramic Center, Korea
2002 Kale Bodur, Canakkale, Turkiet
2002 IAC, Athen, Grekland
2002 »Imagining The Book», Bibliotheca Alexandrina, Alexandria, Egypten
2003 Skånska Skulptörsamfundet, Landsort
2003 Skulpturpark, Guldagergård, Skælskør, Danmark
2004 Olympic International Ceramic Sculpture Park, Athen, Grekland
2005 Scandinavian International Ceramic Museum, Fuping, Kina
2006 IAC, Riga, Lettland
2006 Skulptörförbundet, Galleri Astley, Uttersberg
2007 Skulpturparken, Ängelsberg
2007 Skulptörförbundet, Konstnärshuset, Stockholm
2008 Konsthallen i Hishult
2008 IAC, Fuping, Kina
2009 Internationell Skulptur, Pilane gravfält, Tjörn
2010 Galleri Imma MARIESTAD.
2012 ”Time Flow” Fengersfors Bruk
2012 ”Time Flow” nr 2 Dalslands konstmuseum, Upperud
2013 Orangeriet, Botaniska Trädgården, Uppsala.
Uppdrag: Stengods
1969 Oppunda Härads Sparbanks huvudkontor, Katrineholm
1970 Länssparbankens huvudkontor, Örebro
1971 HSB hyreshus, Hallsberg
1972 Simhall, Haga centrum, Örebro
1972 Danderyds sjukhus, Danderyd
1973 Sparbanken Skånes huvudkontor, Malmö
1973 Sandviksskolan, Karlskoga
1974 Kvarteret Stralsund, hyreshus, Malmö
1975 AB Bofors, Karlskoga
1976 AB Wigén, Tranås
1977 Rocksjöverken, Jönköping, 1:a pris tävling
1977 Ateljé Lyktan AB, Åhus
1977 Medborgarhuset, Örebro
1978 Anderstorpsskolan, Skellefteå, 1:a pris tävling
1978 Landstingets/Region Skånes kanslihus, Kristianstad
1979 Ängelholms sjukhus, Ängelholm
1980 Kvarteret Tegelstenen, hyreshus, Helsingborg, 1:a pris tävling
1980 Frejaskolan, Gnesta
1981-82 Högevallsbadet, Lund, 1:a pris tävling
1981 Simrishamns lasarett, Simrishamn
1981 Sparbanken Kronans huvudkontor, Växjö
1982 Tandvårdscentralen, Tomelilla
1982 Televerket, kvarteret Gamen, 1:a pris tävling
1983 Tandläkarhögskolan, Umeå
1983 Centralsjukhuset, Fysioterapibadet, Karlstad, 1:a pris tävling
1984 Hjortensbergsbadet, Nyköping
1985 Hyllie Kyrka, Malmö, 1:a pris tävling
1985 Simhallen, Vellinge, 1:a pris tävling
1985 Klostergårdens Församlingshem, Ystad
1986 Hudiksvalls sjukhus, Hudiksvall
1987 NÄL-sjukhuset, Norra Älvsborgs Landsting, Vänersborg
1988 Guldvingens vårdcentral, Lidköping
1988 Lindome bibliotek, Mölndal
1988 Gambro AB, Lund, 1:a pris tävling
1989 Kristianstads Sparbanks huvudkontor, Kristianstad
1990 Brandövningsplats, Borås
1990 Kvarteret Mården, hyreshus, Malmö
1991 Vårdcentralen, Fysioterapibadet, Falkenberg
1992 Paradisbadet, Örnsköldsvik
Uppdrag - Tegel
1983 Domstolsbyggnad, Nyköping, Statens konstråd
1990 Servicehus, Gimo
1991 Kontorsbyggnad, Malmö Energi, (E.ON) Malmö
1992 Landskapsskulptur, Skissernas museum, Lund
1993 »Telemuren», Tele Sønderjylland, Aabenraa, Danmark
1994 Firma Jacob Cement, Flensburg, Tyskland
1995 Unionsmonument, Kedainiai, Litauen
1995 Huvudbiblioteket, Falkenberg
1995 Sjukhem, kvarteret Ytterö, Farsta, Stockholm, Stockholms Läns Landsting
1995 Solgården Servicehem, Ekeby, Bjuv
1995 Bostadsområdet Rockaden, HSB, Landskrona
1996 Biblioteks- och konsthallsbyggnad, Staffanstorp
1996 Tollarps skolgård, Kristianstad
1997 Landskapsskulptur »Cimbris», Simrishamn
1998 Petersen Tegl, Egernsund, Danmark
1998 Landskapsskulptur »Konst på hög», skulpturpark, Kumla
1998 Svedala, kommunhus
1999 Svedala, bostadsområde
1999 Kummelby nya kyrka, Sollentuna
2002 Servicehus, Hudiksvall
2003 »Ziegel und Segel», Westerholtz, Schleswig-Holstein, Tyskland
2003 »Tegl og Sejl», Broager, Sønder-jylland, Danmark
2004 Vargtorget, Vellinge
2004 Lasarettet, Trelleborg, 1:a pris tävling
2004 Olympic International Ceramic Sculpture Park, Athen, Grekland
2005 Scandinavian International Ceramic Museum, Fuping, Kina
2006 Kumla kommun
2008 Kaptenens trädgård, Höganäs kommun
2008 Görvälns slott, skulpturpark, Järfälla kommun
2009 Wij trädgårdar, Ockelbo
Uppdrag - Sten:
1990 Boverket, tre väggar i gatsten och aluminium, kvarteret Sparre, Karlskrona, Statens konstråd
1996 Sveriges Riksdag, »Rikets matta», naturstensgolv 100 m2 till nytt bibliotek
Uppdrag - Land art - Grässkulptur
2001 Örebro parkförvaltning
2001 Kumla Golf club, »Konst på hög». 10000 m2
2002 Kammgarn Kultur-Zentrum, Kaiserslautern, Tyskland
Representerad i offentliga samlingar:
Nationalmuseum, Stockholm
Länsmuseer i Jönköping, Örebro, Karlstad, Kristianstad,
Linköping och Gävle
Konstmuseer i Ystad, Eskilstuna och Västerås
Museer i Malmö, Höganäs och Helsingborg
Röhsska Konstslöjdmuseet, Göteborg
Skissernas museum, Lund
Tomelilla Konstsamling
Kungliga Biblioteket, Stockholm
Riksdagsbiblioteket, Stockholm
Universitetsbiblioteket, Örebro
Statens konstråd samt ett stort antal landstings- och kommunala konst-samlingar:
Muzeum Narodowe, Wroclaw, Polen
Muzeum Narodowe, Gdansk, Polen
Alsova Jilhoceska Galerie, Bechyne, Tjeckien
Uméleckoprumyslove’ Muzeum, Prag, Tjeckien
International Ceramic Museum, Kecske-mét, Ungern
Museum of Decorative Arts and Design, Riga, Lettland
Schlossmuseum, Römhild, Tyskland
Keramion, Frechen, Tyskland
Emslandsmuseum, Schloss Clemens-werth, Sögel, Tyskland
Hetjens Museum, Düsseldorf, Tyskland
Kulturhistorisches Museum, Osnabrück, Tyskland
Museum für moderne Keramik, Deides-heim, Tyskland
Museum für angewandte Kunst, Gera, Tyskland
Grassi museum, Leipzig, Tyskland
Württembergisches Landesmuseum, Stuttgart, Tyskland
Westerwald Museum, Höhr-Grenz-Hausen, Tyskland
Haarets Museum, Tel Aviv, Israel
Museum angewandte Kunst, Wien, Österrike
Musée Ariana, Genève, Schweiz
Kunstindustrimuseet, Oslo, Norge
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, Norge
Kunstmuseet Köge Skitsesamling, Danmark
University College Collection Aberystwyth, Storbritannien
Tennessee State Art Museum, Nashville, USA
Musée Louvain-la-Neuve, Belgien
Collection Porvoo, Borgå, Finland
Bibliotheca Alexandrina, Alexandria, Egypten
Ichon World Ceramic Center, Kyonggi Province, Korea
Scandinavian International Ceramic Museum, Fuping, Kina
International Ceramics Museum Maroussi, Athen, Grekland
Olympic International Ceramic Sculpture Park, Athen, Grekland
Anadolu University, Eskisehir, Turkiet
Ceramic Collection, Kale Bodur, Canakkale, Turkiet
Skulpturparker:
Landskrona skulpturpark
»Konst på Hög», skulpturpark, Kumla
Görvälns slott, skulpturpark, Järfälla
Konsthallen i Hishult, skulpturträdgård
Rufford Gallery Sculpture Park, Notting-hamshire, Storbritanien
Town Hall Art Gallery, Sculpture garden, Kedainiai, Litauen
Skulpturpark, Anadolu University, Eskisehir, Turkiet
Skulpturpark, Guldagergård, Skælskør, Danmark
Grimmerhus, International Ceramics Museum, Middelfart, Danmark
Olympic International Ceramic Sculpture Park, Athen, Grekland
Wij trädgårdar, Ockelbo.
Inbjudan till internationella symposier:
1966 Israel
1971 Tjeckoslovakien
1972 Österrike
1973 Polen
1975 Sverige (organisatör)
1975 Östtyskland
1977 Frankrike
1980 Ungern
1981 Danmark
1982 Irland (workshop leader)
1985 USA
1987 Belgien (tegelskulptur)
1988 Australien
1997 Litauen (tegelskulptur, initiativ av Ulla Viotti)
1997 Finland (land art)
1999 Wales (tegelskulptur)
2001 Turkiet (tegelskulptur)
2002 Turkiet
2002 Egypten, arbetsperiod för utställning »Imagining the book», Bibliotheca Alexandrina, Alexandria (tegelskulptur)
2003 Danmark (tegelskulptur)
2005 Kina, arbetsperiod för Scandinavian International Ceramic Museum, Fuping (tegelskulptur)
Stipendier och priser:
1961 Svenska Slöjdföreningen
1961 Kungastipendium
1964 Wermlands museivänner
1968 Svenska Byggnadsarbetarförbundet
1968 Örebro läns landsting
1970 Hjalmar Bergmans stipendium
1970, 1971 Statligt arbetsstipendium
1970 The Ceramic Triennal, Sopot, Polen
1973 The Ceramic Triennal, Sopot, Polen, (första pris)
1974, 1976 The Ceramic Biennal, Vallauris, Frankrike
1975 Wadköpings stipendium
1977 Svenska Institutet
1979, 1980 Statligt konstnärsbidrag
1983 The CeramicTriennal, Belgrad, Jugoslavien
1984 Skånes Konstförening
1984 !st World Triennal Exhibition of small ceramics, Zagreb, Jugoslavien
1984 IAC, Seattle, USA
1985 Lengertz kulturpris
1990 Kristianstad landstings stipendium
1999 IASPIS stipendium för medverkan i tegelskulptursymposium »creating the yellow brick road», Wolverhampton University, Storbritannien
2002 San Michelestipendium
2002 IASPIS stipendium för medverkan i workshop »Imagining the book», Bibliotheca Alexandrina, Egypten
2005 IASPIS stipendium för arbetsperiod vid Scandinavian International Ceramic Museum, Fuping, Kina
2008 Görvälns Kulturpris.
TV-Program:
1983 Porträtt av Ulla Viotti, producent Frank Nystrand, SVT
1983 I serien Konstverk berättar: »Den sista människan», producent Bengt-Åke Kimbré, SVT
1997 Porträtt av Tegelkonstnären Ulla Viotti, Bildjournalen SVT, producent Christoffer Barnekow
Övrigt:
Sedan mitten av 60-talet inbjuden till många internationella arbetssymposier för konstnärer, som gästlärare och föreläsare vid konstskolor och konferenser, med längre vistelser i bl.a. Israel, Tyskland, USA, Kanada och Australien.
Hedersmedlem i Skulptörförbundet, samt medlem i KRO, SvK, Värmlands Konst-närsförbund, ÖSKG (Östra Skånes Konstnärs Gille), IAC, (International Ceramic Academy), Ariana Museum, Genève, Schweiz (invald 1971), Kecskemétgruppen 1980-90, WABA (World Association of Brick Artists).
Initiativtagare till Sveriges 1:a internationella keramiksymposiet, Rödjenäs, i samarbete med Jönköpings läns museum 1975, gästlärare vid workshops vid olika universitet i USA och Kanada 1984 och 1987, Artist in residence vid School of Art, Canberra, Australien 1988,
Initiativtagare till Sveriges 1:a grässkulpturutställning i samarbete med Skulptörförbundet och Svalöf Weibull Trädgård, Hammenhög 1996,
Initiativtagare till tegelskulptursymposium, Kaunas, Litauen1997
Inbjuden till tävlingar - ej utförda uppdrag:
1980 Lasarettet, Simrishamn
1981 Södergatan, Malmö
1981 Oxie, skola
1988 Lasarettet, Ystad
1990 Mariakyrkan, Halmstad
1992 Arbeits Amt, Flensburg, Tyskland
1999 Rondell, Bjuv
1999 Telenors huvudkontor Trondheim, Norge
2000 Årstaberg pendeltågsstation, Stockholm.
|