Svenska konstnärer www.svenskakonstnarer.se
Om konstnären
Besök atelje
Galleri
Bildspel
konst till salu
Gästbok
Länkar
Visitkort
Meddelande




Gunnar BinderGunnar Binder
Konstnär Gunnar Binder 1970.
Dissonanterna har kanske tystnat, men intresset för att balansera på gränsen finns kvar. Vad är banalt? Vad är icke banalt? Vad nytt finns det att hämta bland utslitna motiv och symboler? I måleriets stund handlar det dock ändå alltid om att vara sann mot sig själv. Att försöka beröra sig själv. Lyckas man med det, finns ju även möjligheten att man kan lyckas beröra någon annan.

Jag kan gärna återanvända ett citat som användes till en utställning för några år sedan:

"Gunnar Binder målar i olja, i en expressionistisk och koloristisk tradition. Dåtid, nutid och framtid möts i en målerisk samtidssaga, där barnet oftast står i centrum."

Det som var nutid är idag dåtid. Det som var framtid är idag nutid.
Men allt är sig ändå ganska likt.

Gunnar Binder.

Stipendier: (i urval)
Göteborgs Konstnärsklubbs Kamratstipendium 1997
Resestipendium, New York 2000.

Representerad: (i urval)
Statens Konstråd
Göteborgs Stad
Bohuslandstinget
Västra Götalandsregionen.

Några recensioner från mina tidigare uställningar

Galleri Koch, Stenungsund, 2005

”GUNNAR BINDER, född i Stenungsund, sen Kodebo och idag göteborgare, har ett måleri som är svårt att definiera. Det är lågmält, trolskt och lurigt på samma gång. Med motiv som hamnat i nytt ljus, ny färg eller jämte nya grannar.

- Jag är rätt fascinerad av de där symbolerna, som huset, det är slitet och lite banalt. Och där försöka väcka nytt liv i det. Det är spännande att utforska gränsen mellan det banala och det som inte är banalt.
Som i målningen ”tisdagsfenomen”, (titeln föddes ur att veckodagen tisdag är så intetsägande, så trist, berättar Gunnar). Och där står en typisk hussiluett i en typisk glänta, med traditionell gavel, vanliga fönster och lagom lutande tak. Men i den dämpande blåtonade färgskalan, skjuter en gul strimma oväntat in. Som gör skillnaden. Som får oss att tro på under och sagor, meteoriter och stjärnfallens önskedrömmar. Även på en tisdag.
DET FINNS SAMTIDIGT en sagoton i bilderna. Färgskalan som kan hamna var som helst, tvärtemot, och med uttryck som korsar varandra.

- Jag gillar att blanda olika stilar. Jag startar på ett sätt, sen kan resten bli annorlunda.
Där en perfekt målad skata kan sitta i hörnet av en för övrigt abstrakt målning. Som kastad in i en annan skog.

GUNNAR JOBBAR LÅNGSAMT, målar över och förändrar.
- Många har jag hållit på med i flera år. Målningen förändras hela tiden. Men är de med på utställningen är de klara, då ändrar jag inte mer. Oftast.
Motiven är också stillsamma, de är landskap, spår av människor, väsen, men inte så mycket rörelse. Mest betraktelser. Det finns en väntan, som i bilderna av den bortvända pojken. Han är stilla men i färd med att se åt en annan värld.
Där magin och detta andra nu, i en dämpad regnbåge, består.”

Anna Berglund, ST-TIDNINGEN 9 november 2005

Galleri Rosengången, Lerum, 2005

”Ung konstnär söker gränser”

”Kontrasternas möte är viktiga i Gunnar Binders måleri. Realism möter abstraktion. Motiv och färger står mot varandra. Under ytan döljer sig djupen.
Ett spännande måleri är vad som bjuds publiken i utställningen på Galleri Rosengången.
Göteborgskonstnären Binder lockade många till vernissagen i lördags. Och publiken fick se en intressant utställning där flera aspekter möts. Färgglädjen i hans oljemåleri är påtaglig, där han driver motivmässiga schabloner intill överdriftens brant.
Med säker hand och få penseldrag beskrivs miljöer och stämningar, han skildrar ljusspel över dunkla områden. Barn och vita kaniner i bara antydda miljöer hör till favoritmotiven…”
”… Bakom de banala motiven döljer sig något djupare. Konstnären låter revor uppstå i idyllerna. Det antyds saker under ytan som förvandlar bilderna från enkla ytligheter till något betydligt mer spännande.
I många av sina små -målerier, kallade vykort, ger han fina stämningsbilder med säker pensel. Så sammanfattade att bilderna gränsar till det abstrakta”.

Peter Welling, LERUMS TIDNING 3 februari 2005


Galleri Rosengången, Lerum, 2005

”Stora mörka landskap, abstrakt målade med breda penseldrag men med skärpan lagd på en byggnad vid horisonten mot kvällshimlen, ett träd eller en gåtfull fyrkantig form.
Gunnar Binder botaniserar I det svenska vemodet med landskapsmålarens fria uttryck i förening med en känsla för det absurda…”

Jan Bergman Zenit- Kulturtidningen i Väst

Läs hela artikeln på: http://www.zenit-kultur.nu/galleri05/gunbin.htm


Nolhaga Slott, Alingsås ”3+1”, 2001

Utdrag från recension av utställningen ”3+1” med Gunnar Binder, Björn Kjelltoft, Johannes Sjögren & Joanna Rytel:

"Gunnar Binder är outsidern I det här ungdomliga sällskapet, som har gemensam bakgrund i tidigare studier vid Dômens konstskola i Göteborg. Hans traditionella men personliga måleri fungerar som ett komplement till den mer vildvuxna floran av installationer och bidrar väsentligt till att staga upp utställningen.
Utgångspunkten från bilderna i familjealbumet är inte originell, men med sitt sätt att måla- den kraftfullt pålagda oljefärgen, ibland direkt klumpigt tjock och smetig, de starkt markerande färgnyanserna - distanserar sig Binder från fotografiets saklighet och skapar en suggestiv bildvärld med en påtaglig närvarokänsla.
Pojken med cykeln mot en bakgrund av ett intensivt grönt gräs, de badande barnen insvepta i ett varmt rött ljus - minnet förstärker upplevelsen, skarpslipar sinnesintrycken.”

Inger Landström BORÅS TIDNING 30 januari 2001

Nolhaga Slott, Alingsås ”3+1”, 2001

Utdrag:
”Målaren Gunnar Binder arbetar sedan flera år tillbaka men temat barndom och uppväxt. Hans målningar har motiv från det traditionella familjealbumet men motiven har bearbetats och förädlats till en konstnärlig form som just kan ge intryck av dröm eller minnesbild, med koncentration på det huvudsakliga.
Målningarna är gjorda i starka färger, ibland i djärva kombinationer. Gunnar Binder säger själv att han blivit kallad både expressionist, fotorealist och kitchkonstnär, vilket tyder på att man kanske inte skall bry sig så mycket om den typen av etiketter”

Alf Claesson ALINGSÅS TIDNING 29 januari 2001.

Utbildning
KV Konstskola, Göteborg, Konstnärlig grundutbildning I 1991-92
KV Konstskola, Göteborg, Konstnärlig grundutbildning II 1992-93
Dômen Konstskola, Göteborg, Grafiklinjen 1994-96.

Utställningar
Utställningar:
Marks Konsthall, Kinna 2020
Galleri Majnabbe, Göteborg 2012
Färgelanda Konsthall 2012
Slottet, Partille Konstförening 2011
Galleri Koch, Stenungsund 2005
Galleri Rosengången, Lerum 2005
Frölunda Kulturhus (nya utställningshallen) ”Krock” 2003
Nolhaga Slott, Alingsås, ”3+1” 2001
Röda Sten Konsthall, Göteborg, ”Kick off” 1999
Galleri Majnabbe, Göteborg, ”Tre” 1997

Samlingsutställningar: (i urval)

Viskafors Konstklubb 2019
Glasets Hus, Limmared 2018
Ålgården, Borås 2016-2019
Galleri Majnabbe, Göteborg 1994-2019
Väsby Konsthall, Upplands Väsby 2002
Konsthallen Kungälv, ”Milleniumutställning” 1999
Röda Sten Konsthall, Göteborg, ”European Echoes” 1998
Orusts Jurybedömda Konstsalong, Henån 1998
Bohus Fästning, Kungälv, ”United Nations” 1998
Konsthallen Kungälv, ”Ung konst i Kungälv” 1995
Bohusläns Museum, Konsthallen Uddevalla,” De ungas salong” 1994
Övriga utställningar: (projekt o.dy.)
Svenska Mässan, Göteborg, ”Livepainting” i tre dagar 2000

Kulturen i Lund, ”Kulturnatta 93” 1993.