Svenska konstnärer www.svenskakonstnarer.se
Om konstnären
Galleri
Bildspel
Länkar
Meddelande




Arnold Nolle SvenssonArnold Nolle Svensson
IN MEMORIAM-

Avled 12 sept 2008. Arnold Nolle Svensson måleri, teckning
Röda vallmofält och slingrande små bäckar. Vajande gula åkrar och vintriga stränder.
Arnold Nolle Svensson porträtterar Skånes alla årstider. Fast egentligen vill han hellre måla fartyg.
-Ibland blir jag trött på vallmofälten. Men folk står inte direkt i kö för att köpa båtar.

Arnold förkortades till Nolle nångång i slutet av 20-talet. Familjen Svensson, bestående av pappa kustartilleristen, mamma Jenny och fem barn, hade flyttat från Karlskrona till Malmö. Det var hårda tider, unge Arnold ville bidra till familjens försörjning och fick jobb som springpojke på Hippodromteatern.
När teaterdirektören och skådespelaren Oscar Winge fick höra vad den nye hantlangaren hette utropade han:
-Men Arnold kan man väl inte heta! Du får heta Nolle!
Oskar Winge var stor kändis i dåtidens Malmö, han fick som han ville.
Nolle blev teaterns mångsysslare, en period skötte han en åsna som hade en liten biroll och till slut fick han själv göra en skådespelarinsats genom att varje kväll kliva in på scenen och utropa: "Det är serverat, Ers Majestät!"
Efter teatern levde han sjömansliv, men bara under fyra månader, så det vill han egentligen inte orda mycket om. Men han kom till Afrika i alla fall.
När han gått i land ägnade han någon tid åt handcremer
-Jag brukade ge mig ut i betupptagningstider till bönderna. Då behövde de något att smörja händerna med.
Handcremerna följdes av choklad som det var något lättare att bli av med, och nångång under den här tiden ryckte Nolle också in i finska vinterkriget. Det var mest en tillfällighet, ett hastigt löfte under en glad kväll som gjorde soldat av honom.
-På morronen kom kamraterna och sa "Nu går tåget, du har lovat!" Och så rullade vi norrut. Redan i Småland tog brännvinet slut! Usch ja!

Nolle blev chaufför och körde ammunition på skakiga vägar och fick som skåning för första gången uppleva minus 52 grader.
På 50-talet kom Nolle till Trelleborgs Gummifabrik och fick ansvar för deras utställningsverksamhet. Han har monterat upp montrar som visar fabrikens tillverkningsprocess i ett otal hörn av världen, mer eller mindre gästvänliga, och han är full av berättelser om vedermödorna i samband med upp och nerpackandet. "Ibland fick vi kalla in militären för att få upp allt"..
Men han hann ägna sig åt konsten under kvällar och helger och 1957 hade han sin första separatutställning - i Trelleborg förstås.
Då hade han målat sen han var 14 år, det var då han köpte sina första oljefärger.
-Allra först kopierade jag prins Eugen. Man får ju börja nånstans.

Han hade också hunnit med ett år på konstskola i Malmö och haft en liten ateljé i ett "lågt hus på Norra Vallgatan som hade så mycket kol nertrampat i källargolvet att man bara grävde upp golvet och skickade det rakt in i kaminen".

Nolles tavlor har titlar som " Raps i regn", "Stilla sommarregn vid Mossabäcken" eller "Fröslövsån och Björnloka". Fast just den sistnämnda mycket frodiga döpte en golfspelande betraktare vanvördigt om till "Var är bollen?"
Utöver prins Eugen så är Claude Monet den stora inspiratören.
En av mina bilder hänger i Monets hemland, berättar Nolle inte utan stolthet.
-Ett svenskt-franskt par köpte en stor tavla av ett vallmofält i påskas. Den hänger mellan två fönster i deras våning i Paris.
Nolle visar fotografiet som köparna har sänt.

Fast egentligen är han lite trött på vallmofält. Han målar hellre regnskogen.
Det var inte hans resor med Gummifabriken som förde honom till regnskogen, utan ett nummer av tidningen Rallaros utgivet 1984. Det handlade om några upptäcktsresande som med ångbåt tuffade uppför floderna Sydamerika på 20- talet.
-Kan du tänka dig, det ramlade ner insekter och apor i huvudet på dem, säger Nolle med en vällustig rysning och hämtar genast en stor kartbok och pekar ivrigt med fingret..
-Här ungefär måste det ha varit!
I ateljén hänger två regnskogstavlor, frodigt djungelgröna lyser de bland mer sparsamt färgsatta skånska fält och åkrar.
Nolle målar gärna ett höst- och vinterblekt Skåne. En av ateljéns största bilder föreställer ett isigt dike som slingrar mellan vinternakna fält. I fjärran anas en by. "Det är Ingelstorp".
Sommargula åkrar och några enstaka vallmobilder finns förstås också men Nolle vill hellre visa pärmen med foton på alla båttavlor som han har sålt.
Fyra månader som mässpojke satte uppenbarligen spår.
-Den här tankbåten fick jag bara se på ett flygfoto. Det var rätt knepigt att tänka hur hon såg ut från sidan. Men det gick!
-Och titta här, så här ser det ut när ett lastfartyg möter riktigt stora vågor rakt framifrån!
-När skepparen som köpt den kom hit och hämtade tavlan tog han spjärn mot golvet och sa "OJ vad det gungar!", berättar Nolle belåtet.
Han har målat statsisbrytaren Ymer, Falsterbo fyrskepp och min "frus farfars sista skuta".
Båtarna är beställningsjobb, ofta är det ett företag eller en organisation som vill ha just sitt skepp avbildat. Eller ett rederi som ska tacka av några anställda.
-Och då är det ju roligare att ge en bild av båt än en guldklocka.
25 år stannade Nolle på Trelleborgs gummi, först som 63- åring började han måla på heltid. Några år tidigare hade han självt byggt den lilla ateljén som nu är fylld av böcker.
Marinlitteratur trängs med skrifter om regnskogen. En gammal krognota från Hipp sitter inramad på väggen. Kassettband med klassisk musik, Schubert, Bach och Mozart, är prydligt staplade.
Han kryssar vant mellan flera skålar för kattmat. Han utfodrar grannskapets katter, men husets egen herre är svarte Malte som ligger och vilar sig intill den stora bassängen på husets baksida.

Ibland följer Nolle med grannbonden ut på upptäcktsfärd. Det är då han får inspiration till nya skånska vyer. Han har alltid ett litet skissblock i bilen
ateljén har ett stort fönster ut mot ett mycket skånskt fält. Just vid det fönstret sitter landskapsmålaren han numera med ålderns rätt inomhus och målar.
-Det är så jävla kallt ute, säger Nolle med en rysning. Kanske längtar han till regnskogens hetta.

Text av Lisa Ovesen. Hämtad ur "Konstnärsliv på Österlen".

Utbildning
Ett år på konstskola i Malmö.

Utställningar
ÖSKG, mm.