Svenska konstnärer www.svenskakonstnarer.se
Om konstnären
Galleri
Bildspel
Senaste nytt
Gästbok
Länkar
Visitkort
Meddelande
Blogg




Marianne HallMarianne Hall
-VIP-
Skulptör. Född och bosatt i Stockholm.
E-post: marianne.hall@telia.com

Representerad: Västerås Konstmuseum
Röhsska museet, Göteborg
Statens Konstråd, kommuner och landsting

Belönad: Ett antal stipendier senast 2016-17 Konstnärsnämndens tvååriga arbetsstipendium/ Skulptörförbundets Sergelstipendium år 2013.
Juryns motivering:
För skulptural gestaltning där livets
skörhet och sårbarhet skildras ömsint och
uttrycksfullt. Med stor materialkännedom
visar hon på lerans möjligheter till det
mest subtila skapande. Med stark integritet
förvaltar Marianne Hall en uråldrig
skulpturtradition där det monumentala
kan rymmas i en hand.
............................................
År 2013 även Verner Åkermans stipendium
från Konstakademien.
......................................

Deverthska Kulturstiftelsen 1988 och 1999."för en bildvärld med djup allmänsklig giltighet både i sorgen över livets ofattbara grymheter och gestaltandet av hoppet trots allt, verkande som förtvivlans förlösare."

Publicerad: bl.a Artikel i Konstantologin Images of Earth and Spirit
Edited by John Lane and Satish Kumar
Storbrittanien,USA och Kanada år 2003

SVT sände Kortfilmen KYRIE ELEISON år 2009,
repriserna ej programlagda.
Filmen grundar sig på Marianne Halls skulpturer med sång av BJÖRK. Regi LARS-LENNART FORSBERG. Filmen hade premiär på Göteborgs filmfestival år 2007 då den också var nominerad till kortfilmspriset Startsladden.
" Uttryck för protest och vädjan, ömhet och omsorg mitt i vår tids vånda"

Medlem bl.a i Konstnärernas riksorganisation, KRO. och Skulptörförbundet.

Jag gör bilder i lera
detta är mitt språk

En gång hade jag inget språk
då kunde vanmakten ta makten över mig

Nu har jag ett språk
som tar makten över vanmakten

Hur det sker vet jag inte
glädjen bara finns där
stark som vatten.

Skildrar i ett starkt expressivt bildspråk människans livsvillkor i uttryck bortom tid och rum. Skulpturerna rymmer smärta och utsatthet men också värdighet, ömhet och varsamhet. De är röster från det tysta mellan död och liv. Arbetar även i klassisk stil, terracotta och brons.

My Images Are My Language

I make images in clay. That is my language. There are so many languages. A language is a way of communication, to give signs. It can be through the word, the image, the music, the dance, the different languages of religion. It is through the language that we achieve contact with reality. We are continuously created by our language. We need language in order to see.

There was a time when I did not have a functioning language. That is why I begun to draw at the age of thirteen. By drawing I obtained a stronger contact with reality and a heightened sense of life.

I learnt to become a sculptor at the Swedish Royal Academy of Art. My principal subject was the study of the human body. Working and studying with the models sent me on an exhilarating journey where the encounter with the naked bodies brought me into an ever deepening world of beauty and connection. Art became my spectacles.

The very first time I used clay to express my deepest emotions was when I suffered a grief so deep that I could not speak, not weep, not move. I was already used to holding clay in my hand, but now I found I had made a sign in my hand in the clay. I had got a new language, a language for my emotions. Working this way with my art I experience a stronger awareness of myself and of the world I live in. I do not depict what I see, I see when working. As when working with models my senses are sharpened, my sensibility is increased. I enter in a deeper dialogue. I make images on order to see

I also expose my work to the public. The viewer may then use the sculpture, not as an object but as a tool to make his own journey to his inner self. I abandon my work and step aside, thus the viewer is invited to participate in a creative process of his ….

Press:

” Jag tror aldrig att jag sett den mänskliga livssituationen uttryckt på ett mer övertygande sätt. Bävan, ångest och livsglädje väller upp i mig. För det är ju mig det handlar om. Liksom om dig som läser detta. ”….

Jean Bolinder
Skånska Dagbladet
januari 2003.

….”för en bildvärld med djup allmänsklig giltighet både i sorgen över livets ofattbara grymheter och gestaltandet av hoppet trots allt, verkande som förtvivlans förlösare”….

Deverthska Kulturstiftelsens motivering till
Hedersplakett 1999.

…. "I de stora ansiktsmaskerna där lerans vittrande har blivit en viktig del av uttrycket
har hon också tillfört en skönhet som ibland nästan är smärtsam. En del av dessa ansikten
kan göra en förälskad eller få en att gråta.”….

Peter Ekström
25 januari 1996
Nerikes Allehanda.

…." Monumentala frågor fast i mycket litet format…….varje skulptur har sina rötter i samtidens dokumentära fiktion, nyhetsbilder,reportage,krigsrapportering. Men lika klart knyter Marianne Hall an till historiska bildtraditioner som t ex altarskulpturer, grekiska kouroi eller enkla , samtida familjefotografier. De visuella uttrycken förstärks i detta möte mellan många associativa lager. Människans eviga utsatthet, hennes ömtålighet, är Mariannes tema,och det skulle kunnat bli känslosamt eller patetiskt om inte arbetet med formen var så friskt, så lågmält och samtidigt dramatiskt som hos Marianne Hall: en i ursprunglig mening monumental och aktuell bildkonstnär.”….

Ingamaj Beck
Aftonbladet
28 februari 1994.

” Jag tror aldrig att jag sett den mänskliga livssituationen uttryckt på ett mer övertygande sätt. Bävan, ångest och livsglädje väller upp i mig. För det är ju mig det handlar om. Liksom om dig som läser detta. ”….

Jean Bolinder
Skånska Dagbladet
januari 2003.

….”för en bildvärld med djup allmänsklig giltighet både i sorgen över livets ofattbara grymheter och gestaltandet av hoppet trots allt, verkande som förtvivlans förlösare”….

Deverthska Kulturstiftelsens motivering till
Hedersplakett 1999.

…. "I de stora ansiktsmaskerna där lerans vittrande har blivit en viktig del av uttrycket
har hon också tillfört en skönhet som ibland nästan är smärtsam. En del av dessa ansikten
kan göra en förälskad eller få en att gråta.”….

Peter Ekström
25 januari 1996
Nerikes Allehanda

…." Monumentala frågor fast i mycket litet format…….varje skulptur har sina rötter i samtidens dokumentära fiktion, nyhetsbilder,reportage,krigsrapportering. Men lika klart knyter Marianne Hall an till historiska bildtraditioner som t ex altarskulpturer, grekiska kouroi eller enkla , samtida familjefotografier. De visuella uttrycken förstärks i detta möte mellan många associativa lager. Människans eviga utsatthet, hennes ömtålighet, är Mariannes tema,och det skulle kunnat bli känslosamt eller patetiskt om inte arbetet med formen var så friskt, så lågmält och samtidigt dramatiskt som hos Marianne Hall: en i ursprunglig mening monumental och aktuell bildkonstnär.”….

Ingamaj Beck
Aftonbladet
28 februari 1994.

BOKUTGIVNING år 2017 DET STORA ÄVENTYRET-en resa bortom ytan-
jag berättar om min resa med min lera som färdmedel. Boken går att beställa genom min E-postadress

Utbildning
Konstfackskolan, skulptur 1961-64
Konstakademien, skulptur 1964-70.

Utställningar
SEPARATUTSTÄLLNINGAR:
Hos Petra Stockholm 1976
Galleri Svenska bilder Stockholm 1978
Bror Hjorths Hus Uppsala 1983
Galleri AE Boj Stockholm 1983
Stenhusgården Linköping 1984
Bildgalleriet Varberg 1984
Galleri Mors Mössa Göteborg 1985
Galleri Boj Stockholm 1987
Konstnärsföreningen Västerås 1988
Skulptörförbundet Stockholm 1989
Galleri Smedhamre Uppsala 1990
Kulturhuset Jokkmokk 1990
Galleri Axlund Stockholm 1994
Västerås Konstmuseum Västerås 1994
Galleri Karneval Öland 1995
Bildgalleriet Varberg 1995
Örebro Konsthall Örebro 1996
Bohusgalleriet Uddevalla 1997
Väsby Konsthall Upplands Väsby 1998
Galleri Ängeln Lund 1998
Galleri Böljan Blå Fiskebäckskil 2000
Lasarettsgalleriet Eskilstuna 2001
Galleri Karneval Öland 2001
Forsbergs gallerier Tidaholm 2002
Höörs Konsthall Höör 2003
Galleri KAZ Västerås 2006
Västerås Konstmuseum Västerås 2007,tre dagar
Nordens Ljus Stockholm 2008
Enköpings Konsthall Enköping 2008
Konstfrämjandet Örebro 2008
Karby Gård Täby 2010
Galleri Cupido Stockholm 2012
Österåkers Konsthall, Länsmansgården 2012
Mariakyrkan Sigtuna 2013
Grönsöö Slottspark 2015

Har sedan mitten av 60-talet deltagit i många SAMLINGSUTSTÄLLNINGAR,
bl a Riksutställningars vandringsutställning
HOS PETRA 1979-80
och Konstfrämjandets vandringsutställning
DÖD och LIV 1986.
Gothenburg International Art Fair,Skulptörförbundet
på Svenska Mässan 1989
SKULPTÖRFÖRBUNDET 30år på GALLERI ASTLEY Uttersberg sommaren 2005.
LONDON år 2015 då jag var med och representerade Sverige i en Nordisk Skulpturutställning

.