Lars Valinger Stipendier:
Stiftelsen Ebba och Gustaf Ljunggrens Minnesfond 1999
Stiftelsen Längmanska kulturfonden 1997
Konsthögskolans stipendium 1994
Sveriges Bildkonstnärsfond 1994
Stockholms stads konstnärsbidrag 1983
Sveriges Bildkonstnärsfond 1989
Offentliga utsmyckningar:
Visby, högskolan på Gotland
Järntorget i Oxelösund
Tingsrätten i Eskilstuna
Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg
Högskolan i Halmstad
Kommunkontoret i Umeå
Sålda verk till Statens konstråd, kommuner och landsting.
Lars Valinger kan i förstone påminna om Robert Morris, hans slitsade filtar från mitten av 60-talet. Men Lars Valingers skulptur - det svarta perfekt skurna industrigummit till trots - låter sig svårligen inlemmas i en minimalistisk estetik. I Valingers tredimensionella tecken aktiveras en dialektisk princip som klyver det lagbundna och föder fram dess inneboende motsats. En böljande organisk rörelse. Det är en på samma gång sträng och lekfull utställning. Omöjlig att göra rättvisa genom fotografier, svår att skriva om eftersom dess sensualism är mera språkfilosofisk om detta låter sig sägas. Vad jag menar är att frånvaron av exakthet och frånvaron av alla personliga och litterära referenser ställer kritikern mot väggen. Från vilket håll närnia sig ett konstverk som sopat igen alla spår och som självt säger allt som behöver sägas? Det enda "svar" som jag slutligen litar på kommer från min egen kropp. På något egendomligt sätt börjar den uppföra sig som skulpturerna. Först genomfars den av våldsamma inre konvulsioner. Sedan lättar den och stiger till väders. Vad är en människa annat än en uppsättning språkliga tecken?”
Jan Håfström DN 97-12-12
”Lars Valinger ställer ut svarta skulpturer av grafisk karaktär och använder sig av små gester. Formernas uttryck är tecknets, i en pendling mellan hieroglyf och diagram. De intar väggarna på ett mindre självklart sätt, bland annat genom att de ofta placerats nära hörn, och framstår som parenteser snarare än absoluta påståenden. Det jag först tror är metall och sedan trä, visar sig vara gummi. Trots materialets böjliga förmåga ger varje rundning, varje båge och varje vridning ett maximerat intryck, som om formen hotade spränga sig själv i överansträngning. Det hade varit lockande att kategorisera hans arbete såsom minimalistiskt, om det inte vore för denna materialbehandling.”
Ann-Charlotte Glasberg GT 99-04-26
”Parallellt - visar Ars Nova också tio väggbaserade skulpturer i svart gummi av Lars Valinger, le flesta variationer på ett och samma tillvägagångssätt. Med ett eller två snitt har den långsmala gummibiten delats och delarna har vikts upp mot väggen eller ut i rummet och armerats så att den svaga vridningen bevarats utan att materialets mjuka karaktär förändrats. Skulpturerna har samma pregnans som grafiska tecken (eller Musse Piggs öron),- men har samtidigt en annan skala inom sig. Valinger har gått Konstakadernins påbyggnadskurs i Väg- och brobyggnadskonst och man kan lätt föreställa sig de här bitarna som eleganta byggen i ett utsträckt landskap. - De här skulpturerna är nog vad de ser ut att vara, snarare än variationer på ett ändligt tema än upprepningar av ett outtömligt ämne.”
Christina Palmring GP -95-11-11
Hallandsposten 2007- 03- 02
Galleri Birgersson, Halmstad
Till och med 17 mars
Lars Valinger finner ofta sitt uttryck i udda material. Han gör det med gester som är både precisa och sökande. Inget är för mycket. På Galleri Birgersson kan vi nu möta hans verk.
Konstnären gästade galleriet senast 1998 och då med verk i armerat gummi. Breda remsor av materialet formerar sig som skulpterad kalligrafi mot väggen aven denna gång. Både stramt och böjbart med visst motstånd, bildas det raka linjer och mjukt böjda former. De tvekar inte i sitt tilltal helt utan maner
I serien "Track & Field" återkommer den lite granulerade allvädersbeläggningen mot papper eller med gummi. Spår av verksamhet fångas upp i materialet, strukturer som bildats efter kroppar i rörelse. Serien innehåller även en rad små målningar på akrylglas, "We talk". Här är färgen är pålagd från bildens baksida i små uppborrade fördjupningar. Resultatet blir en högst spontan bild där en tredje dimension verkar i glasets tjockhet. Det är kittlande och försynt.
I papier maché hänger en grupp växande, knaggligt trevande objekt under titeln "A Morph". Det är märkligt hur man kan ana, men ändå inte få tag i någon igenkännbar form.
Just detta kittlande mellanrum är något jag tycker återkommer i Lars Valingers verk. Känslan for det kinetiska, för rörelsen finns närvarande med olika tilltal. I "Hopp, hopp, flopp", formar aluminiumprofiler med allvädersbeläggning" den tänkta bågen vid tre typer av hopp. Kroppens färd i luften materialiseras. Det är också en spänstig utställning, funktionell i sitt letande efter spår av rörelse. Jan Håfström har en gång kommenterat Lars Valingers verk genom att påpeka hur betraktarens kropp på något underligt sätt börjar uppföra sig som skulpturerna.
Ja, nu finns chans att prova detta.
Ingrid Larsson
kultur@hallandsposten.se
Abstract sculpture. Born 1955 in Härnösand in the north of Sweden.
Industrial materials as rubber and concrete. The theme has for a long time been "almost there". I deal with shortcomings.Utbildning Konsthögskolans avd. för Väg- och brobyggnadskonst, Tessinskolan 1994-1995
Gerlesborgs målarskola 1982-1983
Teckningslärarinstitutet 1974-1979.
Education:
Art teacher 1974-79, High school
Art school 1982-83
School of fine arts 1994 -95. Utställningar Separatutstllningar :
Galleri Jan Wallmark Stockholml 2011
Walla scenStockholm 2010
Galleri Birgersson Halmstad 2007
Galleri Orsak Orsa 2006
Galleri Aronowitsch Stockholm 2000
Göteborgs konstfrening 1999
Galleri Birgersson Halmstad 1998
Galleri Aronowitsch Stockholm 1997
Ars Nova Galleri Gteborg 1995
Galleri Sankt Olof Norrkping 1995
Ars Nova Galleri Gteborg 1993
Galleri Aronowitsch Stockholm 1992
Galleri Aronowitsch Stockholm 1989
Galleri H Stockholm 1987
Bildhrnan Ume 1987
Centralbadet Stockholm 1985
Biblioteket Linkping 1984
Galleri H Stockholm 1998
Stockholm Art Fair Sollentuna 1998
Filt-98 Tantolunden Stockholm
Filt-96 Tantolunden Stockholm
Galleri Stefan Andersson Umedalen Skulptur Ume 1995
Filt-94 Tantolunden Stockholm
Liljevalchs Vrsalong Stockholm 1988
Konstens Stormarknad ABF, Stockholm 1982
Liljevalchs Vrsalong Stockholm 1982
Unga Tecknare Nationalmusum 1981.
|