Svenska konstnärer www.svenskakonstnarer.se
Om konstnären
Galleri
Bildspel
konst till salu
Senaste nytt
Gästbok
Länkar
Visitkort
Meddelande

 


Erik NordströmErik Nordström
Jag har varit verksam som bildkonstnär i tjugofem år och har haft ett tiotal utställningar. Jag jobbar med akryl och collage på pannå och duk. Jag är också verksam inom teater och poesi. Jag är bosatt i Jönköping.

Intervju med konstnätsajten Salamus:
Hur började detta, hur fick du idén att sätta samman foton och måleri?

Det var nog en helt naturlig och sökande utveckling. Då jag började måla för ungefär tjugo år sedan så var motivet oftast familj och den saken lever jag ju mitt i nu så det har lämnat. Ett tag målade jag erotiska motiv, men av någon outgrundlig anledning har jag lämnat även det…
Jag tyckte att det var intressant att ställa samman foto och ett expressivt måleri. Inte för att få någon ”lura ögat effekt” men för att få ett sug in i bilden och en förundran från betraktaren. Jag tror jag tillför nya dimensioner i mitt måleri då jag låter foto och måleri agera ihop.

Fanns intresset för fotona där först, samlandet eller har du byggt upp ditt kartotek efterhand som du använt bilderna till konsten?

Jag har alltid varit intresserad av fotografier, men inte tagit så mycket bilder själv. Det var när jag började experimentera med kombinationen som det satte fart. Nu har jag samlat på mig en enorm samling foton som jag har samlat i temaform. Det är ur dessa jag väljer ut foton som fungerar som råmaterial i målningen.

Många av dina målningar innehåller ett dubbelt budskap, eller en annan vinkel när man tittar närmare på dem. Jag upplever inte dem som svart eller vitt utan som mer komplexa, finns det en koppling här till hur du ser på omvärlden?

Jag har alltid varit intresserad av balansen mellan klassisk skönhet och expressionistisk oro. En målning måste ha en viss lockande skönhet för att man skall besvära sig med att ”gå in i den” och bli förförd och sedan upptäcka frågor, fascination och en viss oro. Först då blir det kraft i upplevelsen och målningen fortsätter att leva och uppvisa nya dimensioner och nya gåtor.
Jag har aldrig kunnat fördra målningar som är enbart dekorativa och som för fram en form av konstruerad idyll. Och inte heller kan jag fördra målningar som skall skrämma, chocka och väcka upp den slumrande betraktaren. Båda dessa förhållningssätt är för lättköpta.

Vilka reaktioner har du mött bland dem som ser din konst? Väcker de frågor, diskussion?

Ja, de brukar alltid beröra. Det som jag tycker är mest skojigt är att ungdomar ofta gillar dem,
och de är alltid härligt direkta i sin reaktion och avstår trevligt nog från intellektualiseringar. Folk blir berörda har jag märkt. Jag blir alltid glad när jag hör andra diskutera målningarna; särskilt då de ser dimensioner som jag inte tänkt på.
Min konst är inte så gångbar kommersiellt; jag har hört kommentaren att de är svårplacerade i hemmet. Må så vara, men det skall inte vara mitt problem. Jag vill att någon skall upptäcka just den tavla och känna direkt, att detta är min tavla, jag vill ha den hos mig och följa min utveckling och mina äventyr i livet.

Vill du framföra ett budskap med verken eller är det främsta målet att få till ett samspel mellan linjer och färger, dynamiken i bilderna.

Jag har inget direkt budskap om en bättre värld eller ett förslag på alternativ ideologi. Men jag försöker att levandegöra alla existentiella frågor vi ständigt ställs inför: liv och död, kärlek/ omsorg och hat/ våld, eld och is, andligt och världsligt, etc. Jag vill få betraktaren att känna att det svåra kan vara vackert. Det är mer en intention än ett budskap.

I ditt arbete som socionom ställs du kanske inför beslut som rör människor som har det svårt, påverkar detta din konst, hur den tar form?

Jag har jobbat som socionom med barn, ungdomar och familjer i mer än tjugo år. Jag har träffat på många människoöden som både gett mig mycket och som också tärt mycket på mig. Det skulle förvåna mig om detta inte märktes i min konst. Kanske är det en form av drivkraft att bearbeta allt jag är med om i jobbet. En utmärkt bearbetning som får mig att ladda om?
Jag har dock alltid försökt att undvika någon övertydlig och nedvärderande form av socialrealism, som talar om för betraktaren hur denne skall se på tillvaron.

Utbildning
Huvudsakligen autodidakt.

Utställningar
2019 Konstkvarteret Ödlan, Jönköping
2019 Konstrundan, Jönköping
2018 Galleri Svavel
2017 Reftele Skola, Reftele
2016 Galleri SB, Ulricehamn
2014 Konsthallen Gislaved
2012 Galleri Dymlingen, Jönköping
2010 Konstrundan, Skaraborg
2008 Stadsbiblioteket, Jönköping
2007 Kulturhuset, Jönköping
2005 Art Gallery, Stockholm
2003 Galleri Veboa, Mullsjö
2001 Galleri Nobel, Göteborg
1999 Galleri Freja, Vetlanda
1998 Kulturhuset, Jönköping