Svenska konstnärer www.svenskakonstnarer.se
Om konstnären
Besök atelje
Galleri
Bildspel
konst till salu
Work in progress
Senaste nytt
Gästbok
Länkar
Visitkort
Meddelande




Arthur RagnarssonArthur Ragnarsson
Arthur Ragnarsson kommer ifrån fiskebyn Siglufjördur på Islands nordkust, strax under den norra polcirkeln. Efter konstutbildningen flyttade han till Sverige där han tagit svängarna om olika discipliner på sin konstnärliga bana. Han har länge varit verksam inom teatern som scenograf och skulptör. Arthurs konstnärliga produktion präglas av uppväxten i den arktiska miljön och av livet som sjöman i norra ishavet.
Som den förlorade sonen återvänder Arthur till sina hemtrakter som en ny man och finner en ny stad. Han tar med sig hemsökta besättningar och utomkroppsliga reseskildringar, folktro och vidskepelse. Berättarkultur som vidarebefordras genom generationer och som han nu kopplar till samtiden. Folktron omskapas och nutidens skrock ägnas en annan roll. Samtidskulturens myter äro ändå som förr, inbillning allena.

Vidskepelsen
Gastar, häxor, pukar och troll har skakat om oss från urminnes tider. Folktrons kulturarv har dock aldrig varit så mäktigt laddad som i dagens verklighet. Skillnaden på att spå i spelkort och kaffesump till att ty sig till övertro och extremism är liten. Gränsen mellan oskyldigt skrock och de politiskt förödande föreställningar vi upplever idag är flytande. Vidskepelsen som en gång var folkmassans egendom, är nu privatiserad som personkultens och profeternas marknadsdrivna maskineri. I vidskepelsen ligger grogrunden för myter och fördomar, segregation och diskriminering, förnekelse av fakta och vetenskapliga data. Folktron går igen i dagens medier och vår världsbild är hemsökt av Lügenpresse, Fake News og Alternative Facts.

Arktisk Poesi
Arktisk poesi är ett arbete som rör sig mellan då och nu, mellan verklighet och vidskeplighet i vardagen. Arthur hämtar material från förr, minnesbilder från hembyn och sjömanskapet. Kalla kårar, coola grabbar och byns original satte färg på tillvaron. Sierskor, medium och orakel bjöd till lek, varsel och järtecken lika så. Den övernaturliga dimensionen var sammanvävd verkligheten í vardagens umgänge och sysslor.
Nuförtiden är byborna hemsökta med ljusets hastighet. De är iakttagna, omhändertagna, ledsagade och omsatta i en avgiftsbelagd dimension. Marknadsliberalismens osynliga hand pekar framåt. Hjärnspöken och lyckobringare jagas med digital precision i samtidens kommers av myter och illusioner. Byborna upplever ett välstånd som aldrig förr. De ingår i något som är större än de själva, som är närvarande och som leder och vakar över de i vardagens umgänge och sysslor.

Metod
Arthur är i grunden en skicklig tecknare men betraktad ur samtidskonstens context ger den skickligheten vika för en helt performativ handling. Teckningens intima natur är central i hans uttryckssätt och länken till en djupare identitet. Han är väl medveten om att linjen har i teckningen obegränsade möjligheter som bärare av själsligt innehåll. Han iscensätter bildämnet i sin arktiska skrud och som resenär i vildmarken tecknar Arthur den karta som han samtidigt styrs av. Det fundamentala stråk av saknad och hemlängtan som genomsyrar hans arbeten är övertygande och behövs för att ge hans verk trovärdighet. Med bakgrund i sin uppväxtmiljö och ett yrkesliv inom scenkonst är överdrifter och kollaps i bildspråkets komposition inget som stör. Tvärt om är det avväpnande och en befrielse inför motivets natur.

Arthur Ragnarsson er fæddur á Siglufirði árið 1958 en flutti af landi brott eftir myndlistarnám. Hann hefur komið víða við á listabrautinni og verið viðriðinn leiklist sem sviðsmyndahönnuður auk þess að vinna í frjálsu ferli við mynd- og högglist. Arthur sinnir nú verkefnum sem sýningarhönnuður vid Listasafn Gautaborgar.
Eins og týndi sonurinn snýr Arthur á heimaslóðir sem nýr maður og finnur nýjann stað. Hann flytur með sér frásagnarmenningu þjóðsagna, hjátrú og reimleika sem gengið hafa mann fram af manni, kynslóð fram af kynslóð og tengir vid nútímann. Hjátrúin tekur hamskiptum og reimleikar nútímans gégna öðrum hlutverkum. Nýjar goðsagnir nútímamenningar eru samt sem áður ímyndun ein.

Hjátrú
Draugar, nornir, púkar og tröll hafa atast í okkur frá örófi alda. Á milli arfleifðar menningarsögu og samtíma hefur hjátrúin aldrei verið eins kyngimögnuð og einmitt í dag. Mörk þess að spá í spil og bolla eða að leggast í álög ofsatrúar renna saman. Múlbundin í gervi blekkinga og fordóma felur hjátrúin í sér seið sundrungar, spillingar og mismununar. Hindurvitni sem eitt sinn voru eign almúgans eru núna markaðsvæddar vélar átrúnaðargoða og áhrifavalda hagsmunaafla. Hjátrúin rís sem uppvakningur í miðlum dagsins með reimleikum Lügenpresse, Fake News og Alternative Facts.

Öræfaljóð
Öræfaljóð er verkefni sem flakkar á milli hliðræns hulduheims og veruleika hversdagslífsins. Arthur sækir í minningar sínar og aðstæður tilverunnar og tengir vid samtímann. Hann sviðsetur myndefni sitt í söguheima norðurslóða, í síldarbæinn þar sem hann ólst upp eða í brælu vestur við Hornbjarg þar sem hann var til sjós. Kaldir karlar, aðsóttar áhafnir og staðalmyndir hetju hafsins gáfu lífinu lit. Spákonur, miðlar og sjáendur brugðu á leik eins og fylgjur og fyrirboðar. Yfirnáttúruleg máttarvöld voru samofin og meðvirk í atburðum og samskiptum hversdagsleikans eins og peningalykt síldarbræðslunnar.
Reimleikar nútímanns berast bæjarbúum á hraða ljóssins. Það er vakað yfir þeim og þeim er vel komið fyrir í leiðsögn lífsins. Aðskildir í kröfuflokka er gert á mið markaðsfrelsis og speglað í tálmyndum og heillastjörnum einstaklingshyggjunnar með stafrænni nákvæmni. Þorpsbúar upplifa velmegun sem aldrei fyrr. Peningalykt síldarbræðslunnar er horfin og íbúar bæjarins eru samofnir einhverju sem er stærra en þeir sjálfir og er sjálfvirkt í samskiptum hversdagsleikans.

Arthur Ragnarsson is born in Siglufjördur fishing village on the north coast of Iceland, just below the northern polar circle. Guarded by mountains, the isolated location formed a community of colorful characters that found comfort in the power of weather, long distances and the unpredictability of everyday life. Growing up in the Arctic environment and a working as a fisherman in the Arctic Ocean's made the sails and keel in Arthur´s artistic production.

The Gothenburg art studio was established in 2000. The art of Arthur Ragnarsson expresses a spiritual and physical power that generates full attraction in the field of drawing. In the context of contemporary art practice the act of performance is the main output of his work. The line work interplay draws the viewer toward a near-bodily experience.

In-between the lines we approach the life environment of the north. The vulnerability and conditions between extremes, the relationship of the forces of nature, the land and the narrative culture of Icelandic folklore passed on by generations in order to understand, grant meaning and ask more questions.

It is the drawings Arthur approach the content outside the image area, something that is universal, charitable. He glimts to inner and outer spaces where wayward figures, landscapes and situations occure. As a traveler he draws the very map he simultaneously is guided by.

Utbildning
Iceland Academi of the Arts (Myndlista og Handídaskóli Íslands) 1977-1981.

Övrig konstnärlig utbildning:
2014 Konstnärscentrum i Göteborg. Konstkonsult
2011 Riksutställningar, Röhsska och Stadsmuseet i Göteborg. Utställningspedagogik.
2006 NTI Skolan Göteborg. Grafiska programvaror för digital webb och trycksaksproduktion. Adobe Photoshop, Illustrator och Indesign.
2004 Konstnärernas Kollektivverkstad i Göteborg, Svetsning med MIG-svets. Genomgång av maskiner i metallverkstad, säkerhetsaspekter, mm.
2003 Göteborgs Universitet, Konst och Management, KOMA.
2000 KKV i Göteborg. Trä som material för offentlig utsmyckning. Materialkunskap, maskinkunskap, ytbehandling, säkerhetsaspekter, mm.
1992 Teater och Dans i Norden, Aarhus. Modern teaterscenografi.
1991 Sveriges Skrädderiförbund. Scen och film i Göteborg. Klädhistoria.

Offentligt representerad
Sverige: Region Halland. Västra Götalands regionen. Tjörns kommun. Chalmers tekniska högskola. Pharmacia AB.
Danmark: Aabenraa kommune Danmark.
Tyskland: Landeshauptstadt Düsseldorf.
Island: Búnadarbanki Íslands. Landsbanki Íslands. Icelandair. Verslunarhúsid Reykjavík. Siglingamálastofnun ríkisins.

Stipendier, ateljévistelser och priser
2016 Västra Götalandsregionen.
2006 Aabenraa Komune Danmark.
2004 Göteborgs kommun
2002 Göteborgs stad
1998 Borlänge kommun
1995 Konstnärsnämnden
1993 Göteborgs stad

Utställningar
2018 Galleri Backlund Göteborg Sweden
2018 Gjutars Artist house Helsinki Finland
2018 Galleri Backlund Göteborg
2016 Galerie Plan.d, Düsseldorf Germany
2015 Varbergs Konsthall Sweden
2014 Galerie Plan.d, Düsseldorf Tyskland
2013 Ringhals kärnkraftverk Sverige
2012 Tofta konstgalleri Varberg Sverige
2012 Galerie Plan.d, Düsseldorf Tyskland
2008 Galerie Plan.d, Düsseldorf Tyskland
2006 Sönderjyllandshallen, Aabenraa Danmark
2006 Nikolaus Vehldingsplads, Aabenraa, Danmark
2004 Wågermanska Konsthallen, Skärhamn, Sverige
2003 Galleri KC Göteborg Sverige
2002 Galleri KC Göteborg Sverige
2000 Hängmattan Göteborg Sverige
2000 Galleri KC Göteborg Sverige
1999 Konsthallen Göteborg, Sverige
1998 Konstsymposium Borlänge Sverige
1998 Viktoriaskolan Göteborg Sverige
1994 Københavnaren, København Danmark
1993 Grabbeplatz, Kiel Tyskland
1992 Kungstorget 5, Göteborg Sverige
1991 Kungstorget 5, Göteborg Sverige
1989 Galleri List Reykjavik Island