Svenska konstnärer www.svenskakonstnarer.se
Om konstnären
Galleri
Bildspel
Gästbok
Länkar
Visitkort
Meddelande

 


Roj FribergRoj Friberg
INMEMORIAM
Född 1934 i Uddevalla. Målare, grafiker, scenograf.
död natten till 30 september 2016 i Veddige, Hallands län-

Att gå in i Roj Fribergs fantasirum är som att läsa Kafka, Beckett eller Canetti. Här finns liknande apokalyptiska scenarion. Åtal väntar, världar rämnar och ett svårdefinierbart hot eskalerar. Det är det mest konkreta i denna värld av skuggor.

Bilderna föds ur växelspelet mellan minnet och drömmar. Askgråa, knotiga gestalter är som levande vålnader, sprungna ur en hallucinatorisk feberdröm. Frånstötande till sitt yttre förhäxar de betraktarens blick.

I dessa vidunderliga scener umgås vi med ansiktslösa middagsgäster eller deltar vid kollektiva upplopp, där folkmassan är en flerhövdad organism. Här finns både kusliga naturmiljöer och ödsliga, postindustriella landskap. Det är häpnadsväckande att samma händer har skapat det ljusfyllda omslaget till Gunnar D Hanssons essäsamling Lyckans berså (2008).

Hängningen av den omfattande retrospektiven på Edsvik konsthall fångar stämningar i Fribergs bildvärld väl. Det framgår tydligt att oberörd av skiftande kulturklimat och estetiska trender följer denna konst ingen annan lag än sin egen.

Den förgiftade undergångsatmosfären stärks av referenser till myter, litteratur, film, teater och historiska händelser. Skräckvisioner och svart humor vävs samman. Men Fribergs samhällskritik, som konstvetaren Kristoffer Arvidsson riktigt påpekar i Skiascope 2, har inte samma satiriska karaktär, som exempelvis Lars Hillersbergs och Pussgängets. Här finns också proteströster mot totalitarism och förtryck, men den politiska agendan har snarare en existentiell överton hos Friberg. Det är just den som gör hans konst plågsamt aktuell.

Denna säregna bildvärld har en stark karaktär. I hög grad beror detta på ovanliga tekniska lösningar. Vid sin debut mot slutet av 1950-talet arbetade Friberg med en teknik som han kallade för lacklaveringar. Han ristade med en nål i ett tunt skikt halvtorrt lack, som därefter laserades med pigmentblandningar.

Svärtan inramar kaoset hos Friberg som hos svartmålaren Goya. Det syrafria pappret i stora format färgas svart med en blandning av grafit och fransk terpentin. Motiven förlöses med ett eldrivet roterande radergummi. Så uppstår de suggestiva skuggorna och suddigheter som plötsligt öppnar sig för att exponera en kontur.

I mitten av 80-talet kommer mer färg i Fribergs bilder. Den oroande anstrykningen finns dock kvar där. Den lägger sig som en slöja över de unkna, borgerliga interiörerna och fäster sig fast vid flagnande fasader med förebilder i Prag, Stockholm och Göteborg bland annat.

Om den process som leder fram till bilderna berättar Friberg i sina anteckningar. Några av dem ingår i den aktuella monografi som Atlantis ger ut som SAK:s årsbok. Redaktören Lars Nygren gör en vidsträckt och initierad konstnärspresentation. Den kompletteras av Poul Anker Bechs verktolkning. Synd att denna påkostade publikation med över 150 bilder saknar både verkmått och teknikangivelser. Ett missöde är också den oönskade blå tonen som vid tryckningen missfärgat en del av bilderna.

En av väggarna i konsthallen har täckts med odaterade teckningar och skisser. Linjen ger här kraft åt varje figur. Formaten är oansenliga. Det är dock inga embryon till de större verken utan små mästerverk i sin egen rätt. Se upp så att ni inte missar dem! -.

Text: © Joanna Persman

I Roj Fribergs konst finns ett igenkännande drag även om han använder sig av olika tekniker och uttryckssätt. I sina motiv framställer han, ofta på ett scenarioliknande vis, en form av verkligheter bestående av skugglika världar som kan vara såväl skrämmande som vackra. I hans verk kan mänskliga varelser blandas med gestalter i olika skepnader ofta diffust framträdande, som en reflektion över något som kanske är oundvikligt. Katastrofen som händelse och som förutsättning av vårt levnadssätt är ofta närvarande i hans verk.

Även om ljusare bilder av tillvaron med exempelvis motiv där änglar och slott återfinns så är det ändå en mörk underton som dominerar i Roj Fribergs konst och som för honom känns mer angelägen och intressant att visa fram.
Sveriges allmänna konstförening ägnade sin årsbok 2010 åt Roj Fribergs konstnärskap.
Text:© KONSTFÖRENINGEN AURA.

Utbildning
Valands Konsthögskola 1960-64.

Utställningar
2014 Galleri Aveny.
2010 Edsviks konsthall, Sollentuna
2008 Galleri Agardh & Tornvall, Stockholm ; Galleri Gullmarn, Uddevalla
2005 Rackstamuseet (med Edvard Munch), Arvika
2004 Soli Brug, Norge
2003 Halmstad Läns Museum, Scenografier
2000 Kristinehamns Museum; Mjällby Konstgård; Kalmar Konstmuseum
1998 Akureyri Museum Island; Nordens Hus, Reykjavik, Island
1997 Hjörring Kunstmuseum, Danmark; Listasavn, Torshavn, Färöarna; Skövde Konstmuseum
1996 Eskilstuna Konstmuseum; Rådhuset, Örnsköldsvik; Konstens Hus, Luleå
1995 Konstakademien, Stockholm; Västerås Konstmuseum; Norrtälje Konstmuseum
1994 Rikssalen, Museet i Varberg; Bildgalleriet, Varberg
1990 Vandringsutställning på Grönland tillsammans med Lena Cronqvist
1989 Galleri Skånes Konst, Malmö.