Svenska konstnärer www.svenskakonstnarer.se
Om konstnären
Galleri
Bildspel
Senaste nytt
Länkar
Visitkort
Meddelande

 


Hans KrondahlHans Krondahl
Hans Krondahl (Born in Brösarp 1929).

Hans Krondahl first wanted to become a painter but changed his mind after some time at Konstfack in Stockholm where he moved from the decorative art department to the department of textile design. During his time at Konstfack he was discovered by Astrid Sampe, director of the department store NK:s Textilkammaren. In 1959 his first textile design called “Spefåglar” was produced. This was the first of a series of successful textile designs for the company NK.

In 1964 Hans Krondahl had the opportunity to travel and study in
Japan for two months. This trip became a very important source of inspiration for his designs.

In 1965 he was awarded the prestigious Lunning prize. Krondahl has made public art comissions for Statens Konstråd, Rösska museet, Ringhals, Lunds Domkyrka and Försvarets Forskningsanstalt in Linköping. Since the early 1960´s Hans Krondahl has also worked as a lecturer in Sweden, Norway, USA and Indonesia. In 1988 he became the first professor of textile art in Sweden, at the University of Gothenburg.

The work of Hans Krondahl is characterized by bold colours and expressive lines. Since the 1960´s he is recognized as one of the most important Swedish textile artists.

Redaktör, Lexikonett Amanda.

***

Carolina Söderholm gläds åt att en textilkonstnär släpps in i konstens finare salonger - och hoppas att det är början på en lovande utveckling.
När Hans Krondahl 1955 började på Konstfacks textila linje var han ensam man bland nitton elever. Textilkonsten har av tradition varit starkt kvinnodominerad, ett av de få områden där kvinnors kreativitet och hantverksskicklighet uppmuntrats, inte sällan på grund av arbetets nyttoaspekt. Ändå är det intressant att se vilket starkt genomslag det fåtal manliga utövare som funnits under 1900-talet fått.

Inom den tryckta brukstextilen briljerar Josef Frank, Carl Johan De Geer och Sven Fristedt med sin sinnligt originella mönsterprakt, medan bland andra Sten Kauppi och Raine Navin revolterat det fria textilskapandets sfär. Och därtill kommer med självklarhet Hans Krondahl, omöjlig att förbigå när den svenska textilkons­tens historia ska skrivas.

Att Malmö konstmuseum under sommaren nu visar delar av hans livsverk är väl på sin plats. Den åttioårsjubilerande konstnären, född och under många år verksam på Österlen, är tveklöst värd en presentation i helfigur, och här ges färgskimrande smakprov både på hans fria skapande, utsmyckningsuppdrag och mönstertryck.

Bland höjdpunkterna finns det tidiga, lekfulla tygmönstret ”Spefåglar”, som inköpt av NK:s ansedda Textilkammare 1959 blev startskottet för hans karriär. Men också hans frodigt blomstrande liksom stramt rytmiska bildvävar, inspirerade både av den prunkande trädgården utanför korsvirkeshuset vid Christinehof, och av långväga exkursioner till Asien, Afrika och Stillahavsområdet, vars textila teknik- och mönstervärld han utforskat genom åren.

Snudd på geniala är hans grafiskt slående textilmönster för Katja of Swedens tidiga 1970-talskollektioner, vars stilrena skärningar skickligt fångar upp mönstrens komposition. Brandgula galopperar hästhovarna över klänning och sjal, medan systermönstret ”Track” vibrerar av travbanans puls.

Parallellt med utställningen, som initierats av Prins Eugens Waldemarsudde, ger bokförlaget Carlsson ut en bok om hans konstnärskap, generöst illustrerad och med läsvärda texter av Mailis Stensman och Tonie Lewenhaupt. Det är hög tid att Krondahls nyskapande verk på detta sätt blir genomlyst, även om jag gärna - och detta gäller både bok och utställning - hade sett en fylligare bakgrund till hans konstnärskap.

Bland lärare och samtida kollegor trängs kvinnorna i mängd; Edna Martin, Astrid Sampe, Barbro Nilsson, Kaisa Melanton, Sandra Ikse och Maria Adlercreutz för att nämna några - här finns gott om uppslag för en uppföljning på konstmuseets textila tema längre fram. Men tills vidare nöjer jag mig med att en textilkonstnär överhuvudtaget släpps in i konstens finsalonger. Förhoppningsvis är det början på en lovande utveckling: det fria konsthantverket förtjänar en mer framträdande plats.

Carolina Söderholm, konstkritiker och konstvetare.

***

Awards

1959 Kungafondsstipendiet

1961 Kungafondsstipendiet

1963 Stockholms Stadsstipendiet

1965 The Lunning Prize

1973 Statens stora arbetsstipendium

2002 The Prins Eugen medal



Artistic career

1961- own studio for textile art and textile design.
Work produced for among others:

1959-1975 Textile design for NK department store, Stockholm

1964-1974 Textile design for Kalmar Hemslöjd

1970-1975 Textile design for Katja of Sweden/MMT, Malmö

1974-1975 Textile design for Argos Design Ltd. USA.

Utbildning
Education:

1955-1961 Konstfack, Department for Textile Art and Design.
1972-1973 Konsthögskolan, The Royal Institute of Art. Department for murals.

Utställningar
Waldemarsudde
Malmö Konstmuseum
Museet kulturhuset Borås
Röhsska Konstslöjdmuseet Göteborg
Kalmar konstmuseum,
etc.